Friday, 21 November 2025

پاریس، تگزاس(۱۹۸۴)

 ویم وندرس. از پیشگامان جنبش سینمایی موج نوی المان. کارگردانی صاحب سبک و هنرمند که در شرایط سالهای پس از جنگ جهانی دوم بالیده و ازموده شده است. سینمای وندرس مثل همه ی کارگردانان موج نوی المان در باره ی شرایط پست مدرن پس از جنگ جهانی دوم  و به سبب سبک متاثر از سینمای موج نوی فرانسه بود. فیلمهای وندرس به سبب روایت فیلمهایی جاده ای بودند که شخصیتها در انها در مسیر سفر تغییر و رشد میکردند و روایتها سرشار از ادای دین به استادان سینما ،به خود سینما و فرهنگ اروپای غربی متاثر از فرهنگ ایالات متحده بودند. در این میان پاریس، تگزاس فیلمیست جاده ای که به شدت تاثیر گرفته از کارگردانان محبوب وندرس جان فورد و یاسوجیرو ازو ست. فیلم  متاثر از فورد یک وسترن پست مدرن است که دران قصه فرو پاشی یک خانواده به مانند  فیلمهای ازو روایت می‌شود.قصه ی فیلم روایت آمریکای محبوب وندرس است که در حال تغییر و رنگ باختن است. فیلم در عین حال ادای دینی به هنر سینماست و ستایش آن.صحنه های آغازین فیلم سینمای فورد را به خاطر می آورند و شخصیت مرد فیلم در میانه فیلم با دیدن یک فیلم خانوادگی مسیر زندگیش تغییر می‌کند. صحنه های پایانی فیلم درکلاب از تاثیر جادویی پرده ی سینما پرده بر می دارند و فیلم با امید و با عشق برای نسل جوان پایان می یابد.

مراد صادقی    

No comments:

Post a Comment